torsdag 29. november 2012

Når starter jula?

Når starter jula?

Jeg har lagt merke til at dette er et spørsmål som surrer rundt i alle verdens kroker for tiden. Noen forbitrer seg over at julebrus og marsipan kommer aaaalt for tidlig i butikkene (les gjerne mitt innlegg om Julebrus fra i fjor.) Andre kan ikke få pynta til jul tidlig nok. Tradisjonene går i hytt og pine, i alle slags retninger. Dette parallelt med at julegater åpnes, butikkvinduer pyntes til jul, og julebordsesongen kickstartes med stormende jubel og over gjennomsnittet fulle mennesker med snaps i handa og roser i kinnene.

For meg starter jula i det øyeblikket jeg får julestemning. Dette er en stemning som finner det for godt å inntre på veldig ulike tidspunkt fra år til år. Noen ganger ikke før på julaften. I år allerede ganske tidlig i november.

"Hvorfor så tidlig i år?", har jeg tenkt. Dette kan ikke ha noe med verken julebrus eller julebord å gjøre, ettersom disse faktorene kommer like tidlig hvert år. Nei, jeg har i mitt stille sinn (nå også ganske høyt ettersom jeg faktisk sitter og blogger om dette!) konkludert med at julestemningen kommer når jeg aktivt gjør noe julete. I år, for eksempel, bestemte jeg meg for å lage adventskalender til noen av vennene mine og familie. Dette ambisiøse prosjektet begynte jeg med tidlig, fordi jeg ville unngå at det ble stress siste uka i november. Resultatet var imidlertid at julestemningen kom som en sjokkbølge innover meg mens jeg klipte gråpapir, klistra på juleklistremerker kjøpt på Nille, og sang Hans Rotmos "Vårres jul" for full hals.
Altså, julestemningen kommer når jeg gjør noe julete. Hypotesen lyder derfor: den varer så lenge jeg pleier den med å gjøre julete saker. Jeg underbygger hypetesen med at jeg fikk enda mer julestemning når gode venner samlet seg rundt pinnekjøttbordet forrige helg, og hørte "All I want for Christmas is You" på stereoen. Jeg tester videre hypotesen med å kle meg ut som nisse og lese juleeventyr i fortellestund for barn på kulturlørdag nå til helgen.

Jeg understreker at dette ikke er et forskningsprosjekt. Det er heller ikke et desperat forsøk på å komme i stemning. Jeg synes bare det er fint å både kunne glede seg til selveste julaften og alt som hører romjula til og samtidig kunne ha det fint i den såkalte førjulstida (som nettopp er en udefinerbar periode.)
Jeg synes derfor det er trist når folk klager over at jula kommer for tidlig, da jeg tror årsaken til dette er at folk ikke klarer å identifisere seg med det som skjer rundt dem.

Jeg mener ikke at jula skal vare i 3 måneder. Jeg mener heller ikke at alle bør komme i julestemning tidligere. Det jeg prøver å si er i grunnen litt uvisst for meg selv også, men jeg tror det er noe sånt som at jeg tror det er gøyere at jula kommer tidlig hvis du gjør noe positivt ut av det :)

Jul har blitt så mye. For mange faktisk en stressfaktor. Og uansett om du inntreffes av den O' store Stemningen i oktober, november eller desember, så kos deg med den når den er der i stedet for å bruke energi på å irritere deg over at andre har den ;)

Til syvende å sist mener jeg at jula handler om å vise andre at du setter pris på dem, spise masse god mat og drikke litersvis av gløgg og andre lekkerier sammen med gode venner og familie, og takke for at vi er så heldige at vi faktisk får feire jul.

For faktisk:

"No e det jul igjen - all ska få pakka
All som har vært snill og grei og takka
For maten og for livet og for været
No e det jul igjen, min kjære."

(Hans Rotmo - Julegitaren)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar