onsdag 17. oktober 2012

Vegetarpai med høstfarger

Her om dagen lagde jeg min første pai. Det var enklere enn jeg trodde.
Fulgte grunnoppskrift på bunnen, og hadde i det jeg liker i fyllet. Paien ble god, og her følger oppskrift hvis du vil prøve noe lignende.

Grov paibunn:

200 gram hvetemel
50 gram sammalt hvete fin
75 gram kesam
50 gram flytende margarin

Knas sammen og settes kaldt i en halvtime. Kjevles ut, legges i paiform, og prikkes med gaffel. Forstekes i 15 minutter på 200 grader.

Paifyll:

2 søtpoteter
2 gulrøtter
Mye kantarell
Litt mais
1 løk
En halv pastinakk

Skjæres i små terninger, og stekes i panna til rotgrønnsakene er møre. (Jeg stekte kantarellen for seg selv, i smør og karri. Karri får fram smaken i soppen)
Når grønnsakene er stekte, blandes 2 piska egg og 1 dl grønnsaksbuljong sammen med grønnsakene. Fyllet has over paibunnen. På toppen legges to tomater i skiver og litt revet hvitost oppå der igjen :)
Stekes i 35 minutter på 200 grader.

Server med f.eks gresk salat.





Jeg bruker den paiforma som mormor brukte. Kjempefin!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar